Föreläsning om Koptiska kyrkan

Posted on dec 14, 2017

– Häromdagen köpte jag julklappar och slogs av att jag kan sakna den tidiga morgonbönen i ett koptiskt kloster i Egypten. Där står tiden alltid still.

Så inledde Kerstin Börjesdotter höstterminens sista profilföreläsning på Litorina.

För att få publiken att känna samma stämning som man får när man kommer in i ett koptiskt kloster möttes åhörarna av levande ljus och munkars sång.

Kerstin är en kvinna med många strängar på sin lyra. Hon är präst, diakon, kurator, folkhögskolelärare med mera och har arbetat utomlands under 15 år. Ett av hennes uppdrag har varit i Egyptens huvudstad Kairo och där som Svenska kyrkans representant i den koptiska kyrkan.

Koptiska kyrkan är den orientaliskt ortodoxa kristna kyrkan i Egypten och är en av världens äldsta kyrkor. Den grundades 42 år e.Kr då Johannes Marcus kom till Alexandria.

Idag är ca 12% av Egyptens befolkning kopter och kyrkan finns över hela världen, även i Sverige.

– Halva min tid jobbade jag i en av Kairos större sopstäder där ca 30 tusen människor bor i, på och av sopor, berättade Kerstin.

Där jobbade hon på en skola för sopfolkets barn som drivs av 13 koptiska nunnor.

Historier om Kerstins resor är mycket intressanta och hon fick många frågor från publiken om sopstaden.

Tusen tack Kerstin! Kom gärna tillbaka och berätta om fler av dina gärningar.