Föreläsning om Downs syndrom

Posted on jan 18, 2019

I dag fick studerande från bl.a. boendestödjarkursen och lärarassistentkursen på Litorina folkhögskola – tillsammans med undersköterskeelever från Karlskrona kommun – ta del av en personlig föreläsning om Downs syndrom. Det var Jan-Åke Sjöqvist från Kinna som berättade om sina egna erfarenheter av att begåvas med ett barn med särskilda behov.

Vi fick, genom Jan-Åkes berättelse, följa Maria som föddes 1965 och ta del av händelse i hennes liv samt familjens kamp för att dottern skulle ha ett fullvärdigt liv. Då Maria var ung fick föräldrarna reda på att ”mongoloida blir aldrig bra. Men som tröst blir de inte så gamla heller”. Det har med andra ord hänt mycket sedan 1960-talet i hur vi ser på medmänniskor som föds med funktionsnedsättningar.

Jan-Åke talade om skamkänslorna av att inte ha fått ett ”A-barn”: -”vad har vi gjort för fel?”. Men framför allt fick vi som lyssnade ta del av Marias livsglädje och allt vår gäst har gjort för att påverka inte bara sin egen dotters tillvaro genom engagemang i politiken och handikappföreningar.

Stort tack till Jan-Åke och alla som kom för att lyssna.

Text och bild: Urban Sylvan