EU-vecka den 4-7 maj: Dina intressen och EU

Posted on apr 20, 2009

Vecka 19 är förklarad till en EU-vecka i alla Sveriges folkhögskolor. Det är ett projekt som genomförs av Folkbildningsrådet och syftar till att uppmuntra medborgarna att delta i årets EU-val som äger rum den 7 juni. Dessutom uppmärksammas det svenska ordförandeskapet i EU under andra halvåret 2009.På måndag den 4 maj och tisdadg den 5 maj bjuder vi in ett flertal lokala politiker som är aktiva i EU-valet: Bo Löfgren (fp), Camilla Brunsberg (m), Magnus Larsson (c), Magnus Johansson (s), Inga-Lill Siggelsten-Blum (kd), Roland Thord (jl), Willy Söderdahl (v), Peter Bowin (v), Sofia Bothorp (mp).

Den 4 maj kl 18-20 blir det en offentlig diskussion om EU-aktuella ämnen med de ovannämnda politikerna. Fri entré. Alla är välkomna! Affisch i PDF-format finns här.

På onsdag den 6 maj kl 10 välkomnar vi Karlskrona kommuns EU-samordnare Else Timms som ska berätta om hur EU påverkar oss på lokal nivå.

På torsdag den 7 maj kl 10 föreläser regionchef Carina Centrén från Svenskt Näringsliv. Rubrik: Hur påverkas näringslivet av Sveriges medlemskap i EU och EU:s regleringar?

Dessutom genomför vi ett eget internt val på Litorina där alla deltagare får rösta, till och med de som inte har rösträtt i det verkliga valet. Resultaten ska offentliggöras på fredag då vi också firar Litorinadagen.

På eftermiddagen den 8 maj föreläser journalisten och författaren Arne Bengtsson under rubriken Vart är Baltikum på väg efter fem år I EU? (kl 13.30-14.50). Arne Bengtsson är författare till bl a böckerna Hotad frihet och Bronssoldatens hämnd.