Elin Teilus jojkade och berättade om samekulturen

Posted on sep 20, 2018

Hon blev presenterad och omnämnd som att vara ”en röst ifrån himmelen” inför dagens konsert på Litorina.
Det var Litorinas Andy Davey’s liknelse efter att ha hört dagens gäst Elin Teilus sjunga för första gången för över ett år sedan.

Efter eftermiddagens föreläsning och konsert på Litorina är det säkert fler som håller med om Andys beskrivning. Eller som flera ur dagens publik uttryckte det:
– När Elin sjöng så fick jag gåshud över armarna.

Litorinas föreläsningsserie fortsätter och idag var det dags för Elin Teilus att berätta sin släkts historia som sträcker sig från Jokkmokk via Samiska Udtjá och ner till Göteborg.

Elin ser sig själv som en Same även om hon vuxit upp utanför Göteborg.
– Jag har vuxit upp utan mitt språk som är Lulesamiska men håller nu på att återerövra det, berättade Elin.

Under konserten fick publiken lära känna viktiga personer och släktingar till Elin genom hennes jojk. En jojk bygger alltid på en känsla och berättar om karaktären på den personen man sjunger om. Jojka är ett sätt att minnas inspirerat av människor här och nu.

Tack till både Elin Teilus och Peter Elmberg som ackompanjerade på gitarr.
Det blev en himmelsk konsert!

Vill du veta mer om Elin och hennes musik, besök hennes webbplats http://www.elinteilus.se/

Njut av hennes jojk!

Här kommer ett litet smakprov ifrån eftermiddagens fantastiska föreläsning och konsert på Litorina Folkhögskola. I dag fick publiken ta del av Elin Teilus släkthistoria som hon berättade om genom sin jojk. – Jag ser mig som same även om jag är uppvuxen utanför Göteborg, berättade Elin. Njut av hennes jojk!

Publicerat av Litorina Folkhögskola Torsdag 20 september 2018