Det polariserade Polen

Posted on okt 5, 2018

– Vad är det som gör att det finns så stora ytterligheter i det Polska samhället och att det är så tydligt just nu?
Svaret på den svåra frågan försökte Blekingejournalisten Ted Bergdahl, hemmahörande i Svängsta, sig på att leverera under gårdagens föreläsning på Litorina Folkhögskola.

På ett mycket spännande och underhållande sätt var det i dag dags för journalisten Ted Bergdahl att föreläsa på Litorina. Bergdahl är en känd journalist, en av upphovsmännen bakom Polenpodden och har under 20 år bott och bevakat Polen.
– Idag ska jag försöka mig på att förklara skillnaden mellan Sverige och Polen. Jag ska dessutom försöka göra det på ett lättbegripligt sätt, inledde Ted och fick den förväntansfulla publiken att skratta.

Bergdahl började med att berätta om hur han själv hamnade i Polen för första gången för 25 år sedan.
-Jag tågluffade och avslutade min resa där. Jag kände mig genast hemma och upplevde Polen mycket mer exotiskt än Sverige, berättade Ted.

Under en timma fick publiken på Litorina följa med Bergdahl på en historisk vandring som tagit Polen dit de befinner sig idag. I ett samhälle som innehåller stora ytterligheter och där polariseringen är ett faktum.

Teds föreläsning var mycket intressant och lärorik där skillnaden mellan Sverige och Polen grundar sig på tre olika teser.
– Det är tre viktiga saker som skiljer de båda länderna åt.
Det första är att en polack lever efter känsla. I Sverige är det förnuftet som styr. Nummer två är att Polen har en blodig historia till skillnad från Sverige som levt i fred, berättade Ted.
Den sista anledningen som ligger till grund för den stora skillnaden är att man i katolicismen har en mer förlåtande gud. Det ger ett större utlopp för känslor, menade Bergdahl.

Har ni möjlighet att lyssna på Ted Bergdahl så gör det. Han avslutade sin föreläsning med en bild och den tröstande texten:
” Än är Polen ej förlorat”.

Tack för en lärorik timma!