Det gaur, Henrik JP Åkesson föreläser

Posted on nov 15, 2018

-Du borde flytta härifrån för dina idéer kan inte genomföras här i Blekinge, sa man till mig.

I dag fick vi lyssna på Henrik JP Åkesson, lantbrukarsonen från Sjuhalla, om att ”det gaur”, att ingenting är omöjligt.
Det blev en levande berättelse om hans resa från elev på estetprogrammet till idag, där han är en lyckad filmentreprenör.
Henrik sjöng som liten och trodde länge att det var sångare han skulle bli. Han sjöng sig in på gymnasiets Estetprogram, men bytte till teatern.
Han träffade Mattias Olsson, som blev ett möte som förändrade Henriks liv.
De bestämde att göra film tillsammans, och samarbetet resulterade i två kortfilmer, Le och Koffein, samt långfilmen Försvunnen, som nu till hösten 2019 ska gå upp i en amerikansk remake, avslöjade Henrik. Försvunnen blev guldbaggenominerad för ljudet.
-Jag ska skapa förutsättningar för andra att göra film i den här regionen.

Denna vision resulterade i att Henrik skapade en filmfond för unga filmmakare i sydöstra regionen.
-Innan du går ner dig i mörkret så ska du tänka hur kan jag vända detta till något positivt?
Vi fick även följa med i perioden av bakslag i Henriks liv, där han berättade att han började plugga upp sina betyg, pluggade till lantbrukare och påbörjade utbildningen till civilekonom. Han fick två barn på två år och har nyligen fått sitt tredje barn.
Men lantbrukare eller civilekonom blev han inte. Henrik kan titta tillbaka på två lyckade internationella filmfestivaler i Karlskrona och den tredje går av stapeln nästa år, samtidigt som Litorinas kommande manusförfattarutbildning, som han avslutar sin föreläsning med.
-Jag hoppas jag är som ett vin från det historiskt goda vinåret 1982 (Henriks födelseår), att bara bli bättre med åren!

Text: Heleen Podsedkowska
Foto: Zarah Necksten