Demokratidagen 2017

Posted on nov 20, 2017

– All offentlig makt i Sverige utgår från folket och riksdagen är folkets främsta företrädare. Det står i regeringsformen – den grundlag som utgör grunden för vår demokrati.

Med de här orden öppnades Litorinas Demokratidag för tredje året i rad. Det var en förväntansfull stämning i den fullsatta Aulan där både skolans deltagare och utomstående gäster väntade på dagens huvudtalare Vladislav Savic, fd utrikeskorrespondent med den välkända radiorösten.

Innan det var hans tur så bjöd rektor Agrita Martinsone på kloka ord då hon bland annat pratade om vikten att skapa vi-känsla.

– Demokratin ger rätt till utbildning, men är också en skyldighet att tänka kritiskt, sa Agrita.

Sång och musik framfördes av Ida Henriksson, Felicia Lindberg, Lotta Forsberg och Andy Davey.

Sedan följde en spännande föreläsning under rubrikerna ”Nationalismens framfart” med många underrubriker där Vladislav gjorde fler djupdykningar.

Savic berättade bland annat om den tiden då han rapporterade från Balkankriget. Inom 3 månader hade hatet spridit sig genom media. I all propaganda fanns en gnutta sanning. Pga sitt ursprung var han tvungen att vara mycket försiktig i sin rapportering. Efter en tid valde han att rapportera från Somalia istället.

– Propaganda är farligt och giftet växer via nätet, säger Vladislav Savic.

Tack till alla för en fin Demokratidag!

Dagens huvudtalare Vladislav Savic, före detta utrikeskorrespondent vid Sveriges Radio.

Efter tal av rektor Agrita Martinsone följde musik av Ida Henriksson.

Musik framfördes av Felicia Lindberg, Lotta Forsberg och Andy Davey