Demokratidag på Litorina folkhögskola

Posted on nov 2, 2015

Litorina Folkhögskola inleder en ny tradition. Årligen med start år 2015 kommer det att genomföras en särskild dag för att uppmärksamma demokrati ur olika vinklar och perspektiv förutom det dagliga arbetet. Syftet med denna dag är att främja demokratiska värderingar och påminna om deras essentiella roll i samhället.

Som skolan med Östersjöprofil och studerande av olika nationaliteter vill vi bli ett forum för diskussioner, erfarenhetsutbyte och arbete riktat mot bevarande och förstärkande av demokrati i Sverige och hela världen.

Under den första Demokratidagen 27 november bjuder vi alla till en fri föreläsning ”Demokrati i en gränslös värld” av författare och journallist Göran Rosenberg.

Göran Rosenberg medverkade vid Sveriges radio och Sveriges television, är fristående kolumnist i Dagens Nyheter. Han är också författare till ett flertal böcker, bland annat ”Det förlorade landet”, som nominerades till Augustipriset 1996 och ”Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz” som handlar om Rosenbergs fars liv. Författarens föräldrar kom till Sverige från Polen efter att överlevt koncentrationsläger under andra världskriget.

Föreläsningen hålls i Litorina folkhögskolas aula kl. 10.00 – 12.00. Adress: Litorina folkhögskola, Vasskär, Gullberna Park, Karlskrona. Tel: 0455-36 76 00.

Hjärtligt välkommen!

demokratidag