Biblioteket, nytänkande eller en dinosaurie?

Posted on okt 4, 2019

I går berättade Anna Persson på torsdagsföreläsningen om bibliotekets roll i samhället och de utmaningar som dagens bibliotek står inför. Det finns en del problem som behöver lösas: människor läser mindre, utbildad personal till bibliotek saknas och såklart finns det ekonomiska utmaningar. Men bibliotekets uppdrag är fortfarande att verka för det demokratiska samhället och så har många nya idéer för nutida bibliotek utvecklats. Anna visade oss många vackra, kreativa och ovanliga bibliotek bl.a. i Norge och Nederländerna. Särskilt många kreativa och inbjudande barnavdelningar har skapats som ska locka barn dit för att leka och sedan hitta spännande böcker.
Hennes budskap till slut: Gå ut och läs!
Tack så mycket för din intressanta föreläsning Anna!

Anna Persson föreläste om bibliotekens alla nya roller.

Biblioteken hotas. Några av anledningarna

Vad är en bok och vad är att läsa? Måste det vara en bunt tryckt papper?

Det är viktigt att introducera litteratur i låg ålder, anser Anna.

Tillgång till böcker och annan kultur utan att det kostar pengar

IT-stöd är en viktig uppgift för biblioteket

Måste alla bibliotek se ut på samma sätt? Anna visade flera exempel på nytänkande när det gäller inredning av bibliotek.