Besök på båtbyggarlinjen (SMFgruppens tankar kring båtbyggarlinjen)

Posted on feb 8, 2012

Vi gick på grund
Vi på SMF hälsade på hos båtbyggarna som ligger på Stumholmen och blev varmt välkomnade av deras lärare Karl-Erik Andersson och av eleverna. Vi fick en inblick i deras arbete och av lokalen som var väldigt kall. Det var en god och lättsam stämning bland eleverna. Båtbyggarlinjen startades för 15 år sedan. Där har man möjlighet att studera i 3 år. Här bygger man b.la. verktygslådor, flatekor och fiskebåtar m.m. Man använder sig av en traditionell båtbyggarteknik på sina allmogebåtar. Verktygen som används är yxa, stämjärn, rund klubba, pusthyvel, spånhyvel för att nämna några. Materialet kommer ifrån ett företag i Skåne, man använder sig mest av furu och ek. Eleverna har sedan möjlighet att köpa sina egna båtar till materialkostnad. De kunskaper du får lära dig hos båtbyggarna har du även andvändning i vardagen och i framtiden. Man blev inspirerad av eleverna och deras projekt, det kändes som att de hade en bra sammanhållning i gruppen och roligt tillsammans. Vi kom i land med en bättre insikt av båtbyggarbranschen och med ett stort leende på läpparna.

SMFgruppen på Litorina