Båtbyggarnas studieresa i västerled

Posted on jun 5, 2011

Båtbyggarlinjen hade i år som mål att besöka Vikigaskeppsmuseet i Roskilde, Danmark. Efter några timmar i bil stannade vi på Kullaberg i nordvästra Skåne. Vårt besöksmål i de här trakterna, på vår väg mot Danmark, var Nyhamnssågen i Nyhamnsläge. Här bygger man båtar men framförallt tar man fram fint virke för båtbyggnad.

Trots duggregn, blåst och nästan minusgrader välkomnade bokskogen oss med förförisk skir grönska. Efter färjetur över Öresund och diverse irrfärder kom vi i kvällningen till vårt vandrarhem i Roskilde.

Större delen av onsdagen ägnade vi åt Vikigaskeppsmuseet. Ett modernt museum med interaktiva verksamheter framförallt för skolungdomsgrupper, båtbyggeri av gamla vikingaskeppsmodeller, segling med vikingaskepp och repliker av äldre båttyper samt visning av skeppsfynd i Roskildefjorden som ju hela museets verksamhet kretsar kring. Fem sänkta skepp i varierande storlek hittades på 1950-talet ute i fjorden. De hade sänkts som spärr i inloppet till Roskilde som vid den här tiden (1300-talet) var Danmarks huvudstad.

Syftet var att hindra angrepp norrifrån av fientliga vikingar från det som sedan blev Norge och Sverige. Efter många timmars intensivt kunskapsinhämtande återvände vi till Karlskrona över Öresundsbron.