Båtbyggarnas resa

Posted on maj 27, 2013

En tredagars studieresa gjordes den gångna veckan av eleverna på båtbyggarlinjen. I trakterna kring Västervik besöktes ett flertal objekt med båtbyggaranknytning. Första målet var Gamleby och den 30 meter långa skonaren Vega. Fartyget som byggdes 1909 räddades 1985 från upphuggning och renoverades därefter under 15 års tid till nära nog nyskick. Även skutvarvet där fartyget renoverades besågs.

Nästa mål var Västerviks Museum där gruppen fick en guidning genom båtavdelningen. I samma stad besöktes Windy Boats och Marströms som tillverkar stora motorbåtar respektive segelkatamaraner i plast, för försäljning över hela välden. Windybåtarna i prisklass 10-15 miljoner kronor beställs ofta för att användas på stora lustjakter, för persontransporterna till och från hamn. Även besök hos träbåtsbyggare i den mindre skalan gjordes. Gruppen övernattade i fina campingstugor på Lysningsbadet i Västervik.

Dag tre besågs Stranda Hembygdsmuseum i Mönsterås där en stor båt- och fiskeavdelning finns. Studieresan avslutades med utställningen om regalskeppet Kronan på Länsmuseet i Kalmar. Kronan som var svenska örlogsflottans största skepp och på sin tid ett av världens största fartyg, sjönk 1676 utanför Öland i ett sjöslag mot den dansk-nederländska flottan.

En innehållsrik och intressant studieresa som endast stördes av regnig och kall väderlek. Vid återkomsten till Karlskrona lyste dock åter solen!

Torkel Holmgren, Båtbyggarlinjen