Att gestalta en saga

Posted on okt 31, 2015

Vera Frederiksen Zhotkevich som undervisar i konst på Litorina folkhögskola presenterade sina verk som ska ställas ut i Norge.

Fyra sagolika klänningar av naturliga material var inspirerade av de kvinnliga mytologiska väsendena från den fornnordiska tron. Skogsrå, Huldra, Trollmor och Gerd gestaltades med hjälp av ull och siden från sekond-hand. Bakom dem ligger en lång historia av dyrkan, respekt för naturen och rädslan inför dess kraft.

”Jag började arbeta med ull för länge sedan”, berättade Vera Frederiksen Zhotkevich. ”Den kan få fram vilka budskap och texturer man vill. Ullen för mig är i mångt och mycket ett extrakt av naturen själv, mångsidig, föränderlig och bestående.”

Konstverken ska bli en del av en svensk-norsk utställning ”Gränslös tovning” på Kulturcentret Volksenåsen i Oslo som kommer att vara öppen från 4 november till 31 januari.

DSC_0351 DSC_0352 DSC_0364 DSC_0365 DSC_0391