Astrid Heinsen föreläste om jultraditioner

Posted on dec 8, 2016

Med en härlig känsla för berättandet och för julen och dess traditioner tog i dag Astrid Heinsen med publiken på en tidsresa med fokus på julen.
Astrid Heinsen är prästdottern som lämnade sitt föräldrahem prästgården i Skurup för att åka på semester till Tyskland och återvände först 35 år senare.
-Jag träffade min man och blev kvar i Tyskland men sedan sjutton år tillbaka är vi nu i Sverige och har turats om med att vara utlänningar, inledde Astrid med att berätta.

Astrid fortsatte sedan med härligt levande historier ifrån sina barndomsjular blandat med inslag om hur vi fått våra svenska jultraditioner.
Om advent, om Lucia, om maten, om julklappar, om musiken med mera, med mera.
Det blev en mycket fin föreläsning på Litorina vilken även avslutar höstens föreläsningsserie.
Astrids mål var att sprida en julefrid, vilket hon lyckades med.
Tack snälla Astrid för en givande stund! Detta var en föreläsning som gärna får bli en jultradition!

Föreläsningsserien drar igång igen torsdagen den 19 januari då örlogskapten Niklas ”Skipper” Wiklund pratar om säkerheten i Östersjön.
Väl mött då!  20161208_155205 20161208_155828

20161208_16350120161208_153653