Läsfrämjande på Litorina folkhöhskola

Sedan flera månader tillbaka jobbar vi på Litorina mer och mer med läsfrämjändet. Vi försöker att uppmuntra våra studerande att läsa mera oavsett om man väljer en klassiker eller något från den moderna litteraturen.

Om Ove

I september läste vi boken ”En man som heter Ove” av Fredrik Backman. Efter lektyren träffades kursdeltagarna i Senior A och Allmän kurs i smågrupper för att diskutera sina tankar om Oves liv. Grupperna plockade fram det viktigaste budskapet från boken och satte upp det i korridoren så att alla andra kunde också läsa det. Somliga seniorer publicerade också sina recensioner på bloggen.

Gul utanpå

I oktober fortsatte vi med läsprojektet. Skolan beställde flera stycken ”Gul utanpå” av Patrik Lundberg och deltagare från olika kurser läste den innan Patrik kom till Litorina och föreläste om sin livshistoria. Tack vare detta fick studerande ställa frågor direkt till författaren som gjorde läsandet ännu mer spännande. Alla uppskattade både Patrik Lundbergs föredrag och verk, så vi beställde också hans andra bok.

Kura Skymning

I november firar vi kura skymning. Namnet kommer från en tradition när man kurar ihop sig inomhus, tänder brasan, tar en kopp te och kryper upp i fåtöljen med en filt omkring sig och läser en god bok medan regnet strilar ner utanför fönstret och eftermiddagen övergår i kväll. Måndagen den 10/11 kl 8.30 samlas vi i Visby och släcker det elektriska ljuset, tänder levande ljus och lyssnar på Beatrice Dolk som kommer att läsa ett utdrag från Stefan Spjuts roman ”Stallo”. Texten läses på samtliga bibliotek i Norden och Baltikum den dagen och årets tema är ”Troll i Norden”.