Abdulrahman drömmer om att bli ingenjör och kunna göra skillnad på sitt sätt

Posted on jul 13, 2017

– Om man verkligen vill lära sig så lär man sig snabbt, tycker 16-årige Abdulrahman Hameshli som under julimånaden hjälper Litorinas deltagare i Etableringskursen och SpråkSMF på deras lektioner.

– Jag hade bott i 10 år i mitt hemland Syrien innan vi flyttade till Kazakstan. Där gick jag i skolan och lärde mig ryska, berättar han.

Abdulrahman kan minst fyra språk och framför allt flyttande svenska, trots att han har bott i Sverige i endast 1,5 år nu.

– Att lära sig främmande språk är inget svårt för mig, avslöjar sedan Abdulrahman. – Jag har ett språköra som man säger på svenska.

Det senaste året har Abdulrahman gått i Wämöskolan i Karlskrona. Till hösten börjar han läsa på teknikprogrammet på Ehrensvärdska gymnasiet.

– Har man ett mål, måste man kämpa för det, lägger Abdulrahman till.

När Abdulrahman flyttade till Sverige var han förvånad över hur många araber bodde här och hur många icke-araber kunde hans modersmål. För honom var det till och med någon sorts chock.

Nu hjälper Abdulrahman de andra som håller på med att lära sig svenska.

– När jag slutade skolan i juni hade jag inte så mycket att göra och det började bli tråkigt. Min pappa, som går på Litorina, föreslog då att jag skulle kunna praktisera lite här. Litorinas rektor Agrita Martinsone tyckte också att det lät som en bra idé.

På lektionerna översätter han lite och förklarar den svenska grammatiken både på lätt svenska och arabiska när det behövs.

– Det går jättebra, tycker jag. Fast för några år sedan var jag övertygad om att det var det tråkigaste man kan göra, jag menar att förklara nåt till de andra. Men nu ser jag att man inte har tråkigt om man jobbar som lärare.

Redan nu funderar Abdulrahman på vad han vill bli i framtiden. Han drömmer om att bli ingenjör och kunna göra skillnad på sitt sätt.