Lärarassistenterna på lokalradion

Posted on feb 12, 2020

Lärarassistenternas besök på P4 Blekinge, ett led i kursens undervisning om media och journalistik.
Idag lät vi Lärarassistenten Anna pröva på att skriva på Litorinas FB- sida.

Den kända radiorösten Rebecca Gyllin välkomnade oss alla i klassen. Hon berättade för oss att det är viktigt att alltid vara källkritisk och att det inte alltid är viktigt att vara först med alla nyheter, speciellt vid känsliga ärende att man visar hänsyn till anhöriga och de inblandade.

De sitter oftast och fixar reportage dagen innan dem ska sända, större grejer som alla hjärtans dag på fredag där dem har gjort ett större program ”om hjärtat kan man berätta mycket” vi fick även reda på att en mycket känd person från Litorina kommer att medverka.

Vi fick också följa en direktsändning med programledaren Patrik Franke som var mycket spännande. De går in och sänder med en gång om det är något som är akut och då bryter dem all annan sändning. Dem har fyra olika studior och en där dem bara spelar in. På deras webbsida skriver dem ut olika nyheter och folk kan även kommentera och då sitter dem och har koll så att dem skriver snälla saker och inte kränker eller mobbar någon.

Rebecca berättar att som radiojournalist måste man ha en så kallad nyhetsnäsa, och hon tycker det är häftigt att få beskriva med ord och ge lyssnarna en bild i deras huvud som om dem var där.

Tack till P4 Blekinge för ett trevligt besök!

Text: Anna Rosenthal, lärarassistent.
Foto: Lasse Svensson, lärare.