Birger Vernersson om Estlandssvenskarna

Posted on maj 19, 2017

På gårdagens föreläsning i Litorinas aula har vi fått uppleva en jättespännande resa till Sveriges grannland Estland. Resan blev möjlig tack vare vår gäst Birger Vernersson som pratade om Estlandssvenskarna.

Det är vår praktikant Volodymyr som delar med sig av sin upplevelse från terminens sista föreläsning:

Ingen vet hur och när exakt som svenskarna hamnade i Estland. Svenska intressen har dock funnits där så tidigt som innan
1000-talet, berättade Birger Vernersson.

Visst var det rätt många utmaningar om vi pratar om sådant lång tid tillbaka. Under den här perioden var Estlandssvenskarna till och med tvungna att utvandra tillbaka till Sverige eller till andra länder.

Under 1940-1944 flydde ca 7000 Estlandssvenskar tillbaka till Sverige. Kvar blev bara 1000, oftast de gamla som inte kunde lämna sitt hem, förklarade Birger Vernersson.

Innan andra världskriget var svenskarna en majoritetsgrupp på öarna Ormsö, Runö, Nargö mm.

Lika lärorikt var det att få höra om Estlandssvenskarna dialekter samt Birkas folkhögskola som startades 1920.