Kursen Boendestödjare leder till ett yrke

Posted on jan 17, 2017

Det här är Linn Nilsson och Joanna Facue. Varje morgon ger de sig med glädje iväg till Litorina för att ta del av en ny dag i kursen som ska göra dem till Boendestödjare.
-Äntligen kommer jag att få ett yrke, säger Linn som gärna berättar om hur bra hon trivs på kursen.
Alla pusselbitar föll på plats för de båda tjejerna då de genom Arbetsförmedlingen hörde talas om den nya kursen.
Efter en personlig intervju med kurssamordnare fick de ett glatt besked som löd:- Du är antagen!
-Det kändes som om jag levde i en dröm just då, erkänner Linn.
Det var dessbättre en sanndröm och sedan i november förkovrar de sig i all kunskap som kursen har att erbjuda.
Snart är det dags för tjejerna att påbörja sin praktik, då kursens upplägg är 80 veckors heltidsstudier baserad på 50% teori och 50 % praktik.
– Jag ska hjälpa barn med särskilda behov på friskolan Piggelinen, berättar Joanna som i och med kursen sadlade om rejält. Innan servade hon människor i hotell och restaurangbranschen. Nu vill hon hjälpa barn och vuxna på ett djupare plan.
– Vi rekommenderar alla som vill in i branschen att söka. Det är spännande, roligt och man växer en bit som människa varje dag, säger Linn.

Kan kursen vara något för dig?
Läs mer på www.litorina.fhsk.se/kurser/boendestodjare/
eller mejla kursansvarig Urban Sylván: urban.sylvan@litorina.fhsk.se